czwartek, 1 stycznia 2015

BEZGLUTENOWY RZYM


Zdj. Bazylika św. Piotra na Watykanie
Basilica Papale di San Pietro in Vaticano

Umieszczam najważniejsze informacje związane z podróżą do Rzymu. Doskonały czas bo listopad, było ciepło i mało kolejek. Lot to około 2,5 godz. Jeśli chcesz polecieć do Rzymu tylko na kilka dni i możesz sobie pozwolić na dowolny termin podróży, możesz skorzystać z tanich linii lotniczych.

WSKAZÓWKI


1. TRANSFER Z LOTNISKA I NA LOTNISKO
Najważniejszą sprawą jest transport bezpośredni z lotniska do miejsca zatrzymania, czyli nie przesiadki z autobusu, tramwaju i np. do tego spacer. Dlaczego ? bo w podsumowaniu kosztów taksówki, która zawiezie Cię bezpośrednio, a wszystkich środków komunikacji wychodzi podobnie. Tylko jeśli wybierzesz taksówkę dotrzesz bezpośrednio i się nie zmęczysz.
2. NOCLEG
Ważne aby Twój nocleg mieścił się jak najbliżej centrum, aby nie tracić czasu na dojazdy. Ja mieszkałam koło Pantheonu bardzo polecam tę lokalizację, wszędzie blisko. Miejsce w którym się zatrzymałam miało kuchnię, dla osób na diecie bezglutenowej to wspaniała sprawa. Zawsze można coś podgrzać, przygotować na drogę np. kanapki do zwiedzania, zanim znajdzie się restaurację bezglutenową.
3. BUKOWANIE. Najlepiej zabukować nocleg i transport już przed wyjazdem. Za nocleg nie trzeba płacić od razu, można to zrobić na miejscu.
4. WIFI. Wszędzie jest dostęp do WIFI tylko trzeba poprosić o hasło. Niby nie potrzebne na wakacjach, a często okazuje się niezbędne, zwłaszcza jeśli chcesz zmienić plany, odnaleźć w wolnym czasie miejsce, które ktoś Ci polecił albo chociażby pochwalić się znajomym na facebook-u gdzie jesteś ;).
5. PLANOWANIE. Zaplanuj sobie przed wyjazdem co chcesz zobaczyć.
6. PUNKTY INFORMACYJNE. Od razu po przyjeździe na lotnisku możesz wziąć mapę z punktu informacyjnego. Takich punktów jest kilka ale w centrum Rzymu. Punkty te są bardzo pomocne w sytuacji kiedy się np. zgubisz lub poszukujesz konkretnego miejsca, a nie wiesz dokąd iść. Osoba z okienka zaznaczy Ci  na mapie miejsca (jeśli o to poprosisz :) i wskaże kierunek. 
7. GODZINY OTWARCIA MUZEÓW.Sprawdź wcześniej tzn. podczas planowania jeszcze przed wyjazdem, godziny otwarcia muzeów i ceny biletów, które zamierzasz zobaczyć. Ja niestety nie widziałam Fontanny di Trevi ponieważ, trwał jej gruntowny remont. Warto sprawdzać godziny otwarcia tych obiektów, ponieważ jak już tam jesteś to czas szybko płynie i warto zaplanować każdą chwilę.
8. Planuj wcześniej wszystko, mimo, że może się nie udać zrealizować wszystko według Twojego planu ale możesz przez to więcej zobaczyć. Jeśli nie zdecydujesz się na planowanie może okazać się, że nie zobaczysz najważniejszych pięknych budowli i miejsc. Tak jak już pisałam, tam czas szybko płynie.
9. Karty turystyczne ROMA PASS i ROMA PASS 48 hours. Ja nie korzystałam z tej opcji. Rzymskie karty turystyczne ROMA-PASS i ROMA-PASS 48 hours, pod pewnymi warunkami, mogą pomóc w sprawnym zwiedzaniu Wiecznego Miasta. Trzeba jednak dobrze policzyć wszystkie zaplanowane wstępy i koszty, by zrozumieć, czy będzie Ci się to opłacać. Mi się nie opłacało bo mieszkałam blisko centrum i chętnie spacerowałam. Jeśli wybierzesz tę opcję poszukaj sobie tego w internecie i sprawdź czy Ci się to będzie opłacało.
10. DIETA BEZGLUTENOWA w Rzymie: Jak się przygotować ?
A. Zawsze zabieram ze sobą chleby. Tym razem zabrałam Bochenki Szlacheckie Jasne i Ciemne, po dwie sztuki, trochę dużo ale zależy na ile dni jedziesz. Zabrałam również CIABATTA - BUŁECZKI DO ZAPIEKANIA -  moje ulubione z bułek. Do chleba i bułek wzięłam kilka konserw. Konserwy i pasztety bardzo polecam w tym wypadu, doskonały sposób na szybki posiłek - kanapki. Oczywiście na miejscu można dokupić pomidory, ogórki, czyli warzywa i owoce, sery, ryby (np. łosoś, tuńczyk). Kolejne produkty, które wzięłam to zupki na wszelki wypadek (nie są zdrowe ale jest to doskonały sposób na kolejny szybki posiłek). Ja średnio lubię słodycze ale zawsze staram się w podróży mieć przekąski tego typu, tym razem moimi przekąskami były FITBELA -batony musli, oraz niezastąpione w każdej sytuacji SALINIS - PRECELKI
B. Zawsze noś coś do jedzenia w torebce, czyli wyżej wspomniane kanapki, owoce, przekąski, a nawet warzywa (w Rzymie widziałam pakowane w torebkach obrane marchewki -nie czytałam składu ale jeśli nie zawierają glutenu to doskonały sposób na pierwszy głód). Nie pozwól aby burczało Ci w brzuchu, jest tyle możliwości w sklepach na miejscu. Trzeba myśleć wcześniej co zabrać ze sobą do torebki. Rzym się zwiedza zazwyczaj spacerując więc zabieraj ze sobą zawsze jakąś przekąskę.
11. SKLEPY I RESTAURACJE BEZGLUTENOWE w Rzymie są. Należy jednak wcześniej tzn. już w domu wypisać sobie taką listę. Poniżej umieszczę kilka zdjęć z tych restauracji. Niestety zapomniałam, że w Rzymie jest Sjesta (krótka drzemka we wczesnych godzinach popołudniowych, często po obiedzie), podczas której sklepy i restauracje są zamykane. Jak to jest z tymi restauracjami ? Są i jest ich trochę jednak są rozmieszczone w różnych miejscach trochę trzeba ich poszukać. Jednak myślałam, że jest ich więcej. Znalazłam chyba 2 sklepy ze zdrową żywnością i produktami bezglutenowymi. W zwykłych sklepach nie znalazłam półek oznaczonych tak jak np. w Niemczech Gluten Free. Wierzę jednak, że są tylko ja nie trafiłam. Podsumowując jest dobrze restauracje bezglutenowe są i faktycznie 100 % gluten free. W sklepach produkty jak już są to mają inf. gluten free.

Co mnie bardzo zaskoczyło w Rzymie pracownicy restauracji stojąc na ulicach zaczepiają i zapraszają do restauracji i pytają skąd jesteś i następnie sami dopowiadają z Rosji ? i tak w kółko. Niektórzy potrafią powiedzieć kilka słów po polsku.
Oprócz budowli warto tam jechać aby zobaczyć piękne drzewa.
(opisy pod zdjęciami)


Zdj. Pantheon
Panteon w Rzymie (łac. Pantheon[1], z greckiego Πάνθειον, pan – wszystko, theoi – bogowie, panteon – miejsce poświęcone wszystkim bogom), to okrągła świątynia na Polu Marsowym, ufundowana przez cesarza Hadriana w roku 125 na miejscu wcześniejszej z 27 r. p.n.e., zniszczonej w pożarze w 80 r. n.e.
Budową gmachu kierował Apollodoros, stracony później przez cesarza. Panteon poświęcony był bóstwom planetarnym oraz ówcześnie panującemu cesarzowi, a od VII wieku Panteon jest użytkowany jako kościół katolicki pw. Santa Maria ad Martyres – Najświętszej Marii Panny od Męczenników.
Jest jedną z najlepiej zachowanych budowli z czasów starożytnego Rzymu. 42 – metrowa kopuła Santa Maria del Fiore Filippo Bruneleschiego we Florencji została wybudowana pod wpływem tej z Rzymu. (Źródło Wikipedia)


 Zdjęcie przed Pantheonem
 Przed wejściem do Pantheonu
w środku Pantheonu

Moja lokalizacja
W Rzymie można na ulicy zakupić kasztany. Ja jednak nie zdecydowałam się na ten krok. 

Piękne fontanny

Jak na załączonych zdjęciach widać warto chociaż raz tam być. Piękne budowle i wspaniały klimat.
 The Colosseum

Grób Jana Pawła II

 BEZGLUTENOWE RESTAURACJE
Bardzo polecam
Pierwsza w Rzymie bezglutenowa restauracja (inf. od Kelnera)
La Soffitta Renovatio
Adres: Piazza del Risorgimento, 46/a, 00192 Roma, Włochy
Pyszne dania w 100 % bezglutenowe
Bardzo miła obsługa
Karta jest ta sama dla osób bezglutenowych i glutenowych tylko dopłaca się 2 euro jeśli zamawia się danie bezglutenowe.




 Bezglutenowe piwo
Bezglutenowa Rzymska Pasta Carbonara

Poniższa serwująca bezglutenowe dania restauracja została znaleziona ostatniego wieczoru przed wyjazdem, a znajdowała się pod samym nosem. Na przeciwko Pantheonu.


Kolejna Restauracja Bezglutenowa w której niestety nie skosztowałam dań z powodu ich sjesty to Ristorante il Viaggio.



Dla smakoszy kawy i herbaty polecam poniższe miejsce. Codziennie w tym miejscu mnóstwo ludzi i kolejki, ale to dobry znak.
LA CASA DEL CAFFE


Chyba najniższa cena w Rzymie za kawę. Idealna dla smakoszy.

SKLEPY
Sklep ekologiczny

Herbaty :)

Sklep spożywczy

Jeśli jest się odpowiednio przygotowanym na wyjazd to dieta bezglutenowa nie jest żadnym utrudnieniem. Za granicą bezglutenowych miejsc jest o wiele więcej niż w Polsce.

Zapraszam na zakupy:
www.sklepbezglutenowy.com.pl
mgr. inż. Nauk o Żywności Wioleta Zysk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz